11 December, 2019
hh

Savan Kotecha o pracy z Arianą: “Nie widziałem czegoś takiego”

Tekściarz Savan Kotecha, współpracujący z Arianą Grande przy większości albumów, udzielił wywiadu Rolling Stone, w którym opowiedział, jak wygląda z nią praca.

Kotecha w swojej karierze współpracował z wieloma wielkimi nazwiskami w przemyśle muzycznym takimi jak Britney Spears, Katy Perry czy Christina Aguilera.

Przeczytaj przetłumaczony wywiad poniżej.

Jak zaczęła się twoja praca przy “Thank U, Next?”

Kiedy przychodzi czas na album Ariany Grande, pomysły same wpadają do głowy. Sposób, w jaki do tego podchodzimy, to rozmowa o tym, co byłoby dla niej czymś nowym. “Czego nikt jeszcze u ciebie nie słyszał? Nagrywałaś z Tommy’m Brownem trochę R&B. Co może dodać do tego moja załoga?”. Jest najlepszą piosenkarką jej generacji.

“Obracałem się wokół jednych z najlepszych piosenkarek wszech czasów i nigdy nie widziałem czegoś takiego.”

Przy albumie “Sweetener” te rozmowy odbywały się pomiędzy mną, Maxem [Martinem, współtwórcą 22 hitów, które zdobyły #1], Ilyą [Salmanzadeh, kolejnym szwedzkim tekściarzem i producentem z długą listą hitów] i nią. Wraz z dorastaniem Ariany jako tekściarki, angażowała się coraz bardziej i bardziej, aż doszła do takiego momentu, w którym to ona stała się siłą napędową. “Break Up With Your Girlfriend, I’m Bored” — to ona przyszła z tym pomysłem. Powiedzieliśmy: “OK!”, a ona już była w drodze do studia. Bawiliśmy się z melodiami wcześniej, zanim dotarła, i tak się złożyło, że koncepcja pasowała do hooku, nad którym już pracowaliśmy.

Ona jest teraz u szczytu jej siły jako twórca i wyznacznik nowych trendów. Przestudiowała cały jej sukces: jaki jest jej głos, co się u niej sprawdzi. Nauczyła się, jak napisać hit. Jest naprawdę dobra.

Jak sądzisz, co umożliwiło jej dojście do takiego punktu, w którym wszystko, czego dotknie, jest hitem?

Jest bardzo inteligentna, szybko się uczy i jest odważna — w jej życiu wydarzyło się wiele i mogła to ominąć, wydając pierwszą lepszą puszystą piosenkę, ale była wystarczająco odważna, żeby o tym mówić. Żyjemy w czasach, gdzie fani chcą wiedzieć o artystach, których kochają, a ona to oferuje. Bycie otwartą książką jest odważne.

Kiedy słucham tego albumu w radość wprowadza mnie to, że dowiadujecie się o niej wiele. To jej pierwszy album, który według mnie, możecie posłuchać i naprawdę ją zrozumieć. Nie oznacza to, że dyskryminuję jej poprzednie projekty, które stworzyliśmy razem. Album “Sweetener” był wielkim krokiem do przodu, jako autorki piosenek. “Breathin” zostało napisane tego samego dnia, kiedy miała ataki paniki. Dostrzegłem w niej punkt zwrotny, mówiący: “OK, zmierzę się z tym i napiszę o tym tekst.”

Ona uwielbia być w studiu, co jest niesamowite — wiele artystów nie lubi. Uwielbia proces twórczy piosenki, zanim będzie gotowa. Czasami ludzie frustrują się tym jak ja, Max i Illya pracujemy: upewniamy się, że coś jest wystarczająco dobre, walczymy o najlepsze partie — nie przechodzimy tak po prostu do następnego numeru. Ona stała się częścią takiego myślenia.

[Kiedy pisaliśmy] “Ghostin” byliśmy z nią w Nowym Jorku. Piosenka mówi sama za siebie, o czym jest. Byliśmy z nią przez tydzień w NYC, będąc świadkami upustu jej uczuć. Wszyscy pisaliśmy tekst, ale nie podobały jej się nasze zwrotki. Kilka tygodni później napisała te zwrotki jeszcze raz z Victorią Monet. To świetny przykład tego, jak się nie poddaje przy tworzeniu piosenki. Ciągle stara się zrobić wszystko jak najlepiej, żeby oddawało jak najwięcej.

Wiele artystów nie obmyśliło jeszcze, jak wpasować swój głos do trapowego brzmienia, ale w przypadku Ariany, wydaje się, że nie ma takiego problemu.

Jest bardzo muzykalna, jest wokalistką. Tworzy wszystkie harmonie – końcówka “Ghostin” była jej pomysłem. Nagrywa mnóstwo wokali, a potem żmudnie wybiera najlepsze, dopasowując je do siebie. Zna najmniejszy szczegół jej głosu. “To powinno być nad tym, to wyszło trochę płasko.” Spoglądamy na siebie i odpowiadamy: “Co? Wcale nie”, a ona: “Tak, wyszło, ta sylaba tutaj.”

To, co Jimi Hendrix wyprawiał z gitarą, jest tym, co Ariana Grande robi z wokalem. Kiedy producent lub inżynier nie rozumie tego, czego ona chce [jeśli chodzi o wokal], pyta: ”czy nie miałbyś nic przeciwko, jeśli bym sama to zrobiła?”. Jest mistrzynią jej rzemiosła. Kręciłem się wokół jednych z największych wokalistek wszech czasów i nigdy nie widziałem czegoś takiego.

Skąd wziął się pomysł na wykorzystanie sampla ‘NSync w ”Break Up With Your Girlfriend, I’m Bored”?

To był jej pomysł. Jest wielką fanką ‘NSync, tak jak ja. W pewnym momencie zaczęła śpiewać tę melodię. Ja i Max nigdy nie wykorzystujemy sampli, więc byliśmy odrobinę poddenerwowani, ale doszliśmy do wniosku: ”p-przyć to, do dzieła.” Ponownie: to jej zasługa. Jest w strefie, w której jest odważna. To moment, w którym wielcy artyści trzymają rękę na pulsie, a ona będzie trzymała ją tak długo, jak tylko będzie chciała, ponieważ jest tak dobra i mądra.

Pomyśl o ilości jej piosenek, które teraz lecą w radiu. “Breathin”, “God Is a Woman” i “No Tears Left to Cry” wciąż są grane w wielu stacjach radiowych, podczas gdy zasypują je kolejne nowości: “Thank U, Next”, “7 Rings” i teraz “Break Up With Your Girlfriend, I’m Bored.” To obłędne. Wszystkie świetnie sobie radzą, więc radia nie przestaną je grać i nie wyrzucą od tak.

Wszyscy trzymamy się jej boku, a ona jest liderką. Jesteśmy tak samo zafascynowani, jak mnóstwo ludzi. Widziałem artystów, którzy stawiali się gigantami, a potem znikali. To artysta, który obserwował i się uczył — wyciągnęła lekcje i stała się fenomenem.